Tractament de la solidaritat
Nosaltres
TRACTAMENT DE LA SOLIDARITAT
Un dels pilars fonamentals en la dinàmica de funcionament del col·legi és la solidaritat amb altres pobles i l’acceptació d’altres cultures, sempre des d’una perspectiva de respecte mutu. En aquest sentit, el professorat del centre, compromès en el desenvolupament permanent de l’alumnat, intentem oferir una educació en valors com la tolerància, el respecte, la interculturalitat… afavorint l’adquisició d’hàbits intel·lectuals i tècniques de treball preparant als alumnes per a participar activament en la vida social i cultural.
Aquesta dinàmica impregna totalment el currículum, en la teoria i en la pràctica:
- Durant tot el curs en totes les àrees, moments i contexts pedagògics, amb una visió oberta i positiva.
- Treballant amb l’AMPA, i la col·laboració de la Regidoria de Benestar Social de l’Ajuntament de Meliana, organitzant activitats amb l’objectiu de donar a conèixer les diferents cultures, al temps que potenciem la nostra, partint sempre de la valoració de totes i el respecte mutu.
- Mitjançant el projecte de solidaritat “SON SOLIDARIS”
Aquest es desenvolupa des del curs 2002-03, treballem a les classes una sèrie d’activitats que culminen en la celebració del mercadet solidari, que recull fons per a la realització de projectes socials d’ajuda en alguna zona desfavorida del món.
Per a dur-lo a terme, treballem amb alguna ONG o Fundació, que participa del nostre projecte aportant les experiències i coneixements viscuts amb les persones del lloc que anem a ajudar, en una col·laboració recíproca entre l’organització i l’escola.
A més a més, per a la realització del mercadet participen la comunitat educativa, l’Ajuntament, comerços, associacions i entitats de Meliana.
Amb aquest Projecte volem aconseguir, entre altres els següents objectius:
- Fomentar l’educació en valors i el treball en equip.
- Crear un vincle entre diferents cultures establint llaços de cooperació i amistat.
- Desenvolupar sentiments de solidaritat i ajuda cap a altres persones necessitades.
- Sensibilitzar sobre les desigualtats socioeconòmiques i les seues causes, principalment entre els països enriquits i els empobrits.
- Fomentar la convivència en el Centre.
- Conèixer i respectar altres cultures valorant les seues aportacions.
- Considerar la diversitat com un valor positiu que millora i enriqueix el procés d’aprenentatge i ensenyament.
- Fomentar una educació inclusiva.
- Potenciar la col·laboració entre la comunitat educativa i entre la comunitat educativa i el municipi.
Projectes i ONGs amb les que hem treballat:
- Curs 2003-04: «MÉDICOS SIN FRONTERAS” amb el projecte “Aconseguim material sanitari”
- Curs 2004-05: “PAU I SOLIDARITAT” amb el Projecte “ Una altra infància en aquest món” i “AL- KAMAR”
- Curs 2005-06: “Menuts del Món”, amb el Projecte: Fem una escola a Cochabamba.
- Curs 2006-07: AL- KAMAR, amb el Projecte “Caravana per a la Pau 2006”
- Curs 2007-08: “SAIM Solidaritat i Ajuda a la infancia de Madagascar” amb el Projecte: “Construcció de 4 pous i l’operació i posterior rehabilitació d’una xiqueta amb raquitisme”.
- Curs 2008-09: Fundació “ALFERHOGAR” amb el projecte “Una educació per a tots” a Santa Bàrbara (Honduras).
- Curs 2009-10: “Solidaritat amb El Tercer Món-Tavernes”amb el projecte “Creació d’un taller i una biblioteca per a joves adolescents a Bata,” Guinea Equatorial.
- Curs 2010-11: “ACOES” amb el projecte “Equipament de dues aules en “ESCUELA VIRGEN DE SUYAPA” a Tegucigalpa.
- Curs 2011-12: “Asociación para la Solidaridad”, per a l’equipament de l’escola oficial: “Escuela Primaria Lufuku” a Lufuku, El Congo.
- Curs 2012-13: L’ONGD senegalesa ASKAN WI, per a la rehabilitació del col·legi d’educació primària “El Hadji Code Ndiaye” situat a la localitat senegalesa de Ndiaganiao, a la regió de Thies. Aquest col·legi atent 910 alumnes distribuïts en 6 graus i en sols 7 aules, donat que 6 de les 13 aules de l’escola es troben en estat de ruïna.
- Curs 2013-14: L’ONG “MUNDOSUNIDOS” per a la creació d’un aula i renovar tot el material d’estudis de més de 230 alumnes a l’escola Surdarban School del sud de Calcuta a India.
- Curs 2014-15: La Fundació “PAU I SOLIDARITAT” per al “Projecte d’instal·lació i capacitació de sistemes d’aigua, electrificació i tecnologies apropiades per a la millora de l’habitat comunitari en les regions de los Altos i Selva de Chiapas” a Mèxic.
- Curs 2015-16: L’ONG “SEMILLA PARA EL CAMBIO”, per al projecte “Por un invierno más cálido”, que tracta de cobrir les necessitats de roba de diari de xiquets de la ciutat de varanasi, India.
- Curs 2016-17: L’ONG ACNUR per al projecte “PLA DE PREPARACIÓ PER A L’HIVERN 2016-17, PER ALS REFUGIATS DE SIRIA I IRAK”, amb un lot de supervivència (tendes, lones, mantes…), per a aquestes persones.
- Curs 2017-18: La Fundació TAI (Trabajos de Ayuda a la Infancia) per al projecte “PROGRAMA DE SALUT BUCODENTAL” per a 121 xiquets i xiquetes de entre 4 i 15 anys del col·legi Shree Baljyoti, poble de Bhagar a NEPAL.
- Curs 2018-19: L’ASSOCIACIÓ EDUCACIÓ, MÚSICA I COMPROMIS COOPERACIÓ, en el projecte “Aliments per al menjador escolar de l’escola Sekoly Willka” amb 320 xiquets i xiquetes de l’aldea de Soavinarivo a Madagascar.
- Curs 2019-20: L’ONGD “MOTORES SIN FRONTERAS” en el projecte “Cobrir les necessitats bàsiques, sobre tot d’aliment, d’infants desplaçats per la guerra, al nord de Mali a Àfrica.
- Curs 2020-21: Per les condicions de la pandèmia no es va dur a terme.
Com a conseqüència d’aquest treball la Conselleria ens va guardonar amb el 3r Premi 2009 de la Comunitat Valenciana “Pare Jofré”, per al foment de la solidaritat en l’àmbit educatiu, pel Projecte “Som Solidaris,” amb una quantia de 3000 euros.